Jesteś tym, czym twoje głębokie pragnienie. Jakie twe pragnienie, taka twoja wola. Jaka twoja wola taki czyn. Jaki twój czyn, taki los.
Upaniszada Mundaka
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhV0_b4e1Ie4U3vYXpOp2oJDxCUqF6Ju11Za4iWVCLcvK-2iqM5DN1NLVq7pY5WTuD4nc4g-DsCGuat7_G9AxPqgH_ppEGxm6XIH1N6nc6xzcOxqj0bhii-RFc2FwNh2KDU0yP9FB6r29at/s1600/pacyf.jpeg)
- dojrzewanie,
- uczenie się,
- przystosowanie.
„Badana młodzież znajdowała się w fazie dorastanie (13 – 18 lat). W aspekcie pedagogicznym zadaniem, w tym okresie, staje się ukształtowanie poglądu na świat oraz wybór własnej drogi życiowej. Według J. Piageta rozwój osobowości uwarunkowany jest spełnieniem dwóch warunków : 1) opanowanie umiejętności refleksji nad sobą i światem oraz określenia swojego miejsca w świecie. Jednostka osiąga ten poziom, gdy potrafi posługiwać się pewnymi kryteriami pojęciowymi
i logicznymi formami myślenia formalnego; 2) posiadanie pewnego poziomu uspołecznienia tzn. przyswojenia i zinternalizowania pewnego systemu wartości,
a także reguł związanych z aktywnością życiową”[1].
W taki sposób kreujemy swoją tożsamość i budujemy „ja”. Wszystkie czynniki wychowawcze i zewnętrzne, jakie mają wpływ na jednostkę, odbijają się na gruncie kreowania się osobowości. W tym momencie zauważalne jest emocjonalne utożsamiane się danej jednostki z innym człowiekiem, grupą, wyobrażeniem.
[1] F. Kozaczuk, Świat wartości młodzieży z symptomami niedostosowaniu społecznego, Analiza porównawcza postaw wobec norm i wartości nieletnich oraz młodzieży szkolnej i skazanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005, s. 77.
subkutura czy subkultura?
OdpowiedzUsuń